Δευτέρα 3 Νοεμβρίου 2008

"Παγκοσμιοποίηση και ΜΜΕ" : Πώς το παγκόσμιο γίνεται τοπικό;




Μέσω του φαινομένου της παγκοσμιοποίησης αλλά και με τη δύναμη και την επίδραση των ΜΜΕ καταλήγουν κάποια πράγματα να περνούν από το παγκόσμιο στο τοπικό αλλά και από το τοπικό στο παγκόσμιο.Αυτό αποτελεί άλλωστε και το νέο μοντέλο της Άναμπελ Σρέμπερνυ Μοχάμμαντι για την παγκοσμιοποίηση και τα ΜΜΕ.

Θα αναφερθώ αρχικά σε κάποια παραδείγματα μέσα από τα οποία διακρίνεται αυτή η μετάβαση και μετέπειτα θα τα εξηγήσω βάση των θεωριών της Σχολής της Φρανκφούρτης αλλά και της Σχολής του Μπέρνινγχαμ.

Ένα πρώτο παράδειγμα αποτελεί η τηλεοπτική σειρά "FRIENDS" η οποία γνώρισε τεράστια επιτυχία στις Η.Π.Α. αλλά και σε όλο τον υπόλοιπο κόσμο όταν πια παίχτηκε και στα τοπικά κανάλια κάθε κράτους. Το πρότυπο αυτό μιας εξαμελούς παρέας η οποία περνά κάθε φάση της καθημερινότητας μαζί και που δείχνει προσωπικότητες οι οποίες εργάζονται αλλά ταυτόχρονα ζουν με πολλές ανέσεις.Μέσα από τη ζωή αυτής της παρέας φαίνεται πολύ καθαρά και η κουλτούρα των Αμερικανών αλλά και τα ήθη και τα έθιμά τους. Για παράδειγμα φαίνεται η σημασία του BREAKFAST(πρωινού) αλλά και γιορτών όπως το HALLOWEEN(κάτι αντίστοιχο με τισ δικιές μας απόκριες).Μία αντίστοιχη ελληνική σειρά αποτελούν οι SINGLES που προβάλλονταν μέσω του MEGA .Ήταν θα έλεγα μια προσπάθεια αντιγραφής της αμερικάνικης σειράς αλλά και τοποθέτισης ελληνικών στοιχείων μέσα σ αυτό . Εδώ υπάρχει λοιπόν μια παρέα η οποία κατοικεί στην ίδια πολυκατοικεία και ζει διάφορες περιπέτειες που άλλοτε αφορούν τα αισθηματικά τους ,άλλοτε την εργασία τους και γενικότερα ό,τι μπορεί να συμβεί στην καθημερινότητα.Σύμφωνα με το μοντέλο της Μοχάμμαντι ,το παράδειγμα αυτό αποτελεί εκγηγενισμό αφού το προιόν από παγκόσμιο επίπεδο περνά στο τοπικό και γίνεται μέρος της τοπικής κουλτούρας.
Ένα άλλο παράδειγμα είναι και η επιχείρηση Mc Donalds η οποία είναι μια από τις πιο επιτυχημένες αλυσίδες Φαστ Φουντ στον κόσμο . Αγαπήθηκαν σταδιακά από πολλές χώρες και φτάσανε και στην Ελλάδα. Αξιοπερίεργο όμως είναι το γεγονός οτι η Ελλάδα δεν αποδέχτηκε τα Mc Donalds όπως οι υπόλοιπες χώρες αλλά τα παραρτήματα που άνοιξαν,γρήγορα υποχρεώθηκαν να κλείσουν λόγω έλλειψης ζήτησης. Αν και η επιχείρηση αυτή θεωρούνταν σήμα κατατεθέν του Δυτικού πολιτισμού, η Ελλάδα προτίμησε τις δικιές της γεύσεις. Αυτό που έγινε όμως είναι οτι οι Έλληνες δημιούργησαν μία δική τους αλυσίδα Φαστ Φουντ τα GOODY'S η οποία κέρδισε κατευθείαν το ελληνικό κοινό. Τα GOODY'S αποτέλεσαν ένα επιχειρηματικό εγχείρημα όμοιο με αυτό των Mc Donalds αλλά προσαρμοσμένο στην ελληνική πραγματικότητα και στις ελληνικές γεύσεις και ανάγκες.Τεκμηριώνοντας την άποψη αυτή σύμφωνα με το μοντέλο της Μοχάμμαντι,υποστηρίζω οτι αυτή είναι μια περίπτωση αναδιαπραγμάτευσης ταυτότητας αφού το παγκόσμιο προιόν (Mc Donalds)μετασχηματίστηκε μέσα από την κατανάλωσή του στην Ελλάδα.

1 σχόλιο:

Έλενα Σιδέρη είπε...

Είναι καλό το σχόλιο σου και μιλάω για τη σύγκριση των σίριαλ όχι για το φαστφουντάδικο που μπορεί να συνδέεται με το θέμα δεν είναι μέρος του μαθήματος. Είναι καλό το παράδειγμα εκγηγενισμού και μου δίνεις να καταλάβω ότι έχεις κατανοήσει το θέμα. Θα μπΟρούσες αντί του δεύτερου παραδείγματος να αναλύσεις αυτό