Τρίτη 14 Οκτωβρίου 2008

Ανθρωπολογικοί μέθοδοι στη σειρά "sex and the city"


Για πολλά χρόνια όπως αναφέρουν στο άρθρο τους οι Fay D.Ginsburg,Lila Abu-Lughod και Brian Larkin τα ΜΜΕ αποτελούσαν ταμπού για τους ανθρωπολόγους κι αυτό γιατί θεωρήθηκαν πολύ μοντέρνο πεδίο ωστε να ασχοληθεί μ αυτό η ανθρωπολογία η οποία ήταν από πάντα ταυτισμένη με την παράδοση.Η συστηματική παρακολούθηση των ΜΜΕ από την επιστήμη της Κοινωνικής ανθρωπολογίας ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του 1980 ως κοινωνική πρακτική.Σκοπός των ανθρωπολόγων των ΜΜΕ είναι να εμβαθύνουν στο ιστορικό πλαίσιο των ΜΜΕ στο βάθος χρόνου ωστε και οι αλλαγές οι οποίες γίνονταν στον τομέα αυτόν σε διάφορες περιόδους να γίνουν κατανοητές.
Ποια είναι λοιπόν η μεθοδολογία την οποία χρησιμοποιούν τα ΜΜΕ για να αναπαραστήσουν τον κόσμο ωστε να ταυτίζεται το κοινό μ αυτά που είτε βλέπει ,είτε ακούει ,είτε διαβάζει;Κατά πόσο επηρεάζουν τον κόσμο τα ΜΜΕ και σε ποιο βαθμό επιδρούν στις συνήθειες του;
Λαμβάνοντας ως παράδειγμα την τηλεοπτική σειρά "sex and the city" για την οποία έχω αναρτήσει κάποια στοιχεία στο blog μου ,θα εξετάσω ποιες μεθόδους χρησιμοποιεί η συγκεκριμένη σειρά για να μαγνητίσει το κοινό και να το κάνει να ταυτιστεί μαζί της.
Παρατηρείται σίγουρα η μέθοδος της κειμενικής ανάλυσης όπου το κείμενο αποτελεί το αντικείμενο της έρευνας.Στο "sex and the city" το αντικείμενο της έρευνας είναι οι ζωές τεσσάρων γυναικών που ζουν και εργάζονται στο κέντρο της Νέας Υόρκης.Επικεντρώνεται στην σεξουαλική ζώη των λευκών γυναικών των οποίων οι ηλικίες κειμένονται από 30 έως 40 ετών και δείχνει τα προβλήματα της καθημερινότητας τα οποία αντιμετωπίζουν στην προσπάθειά τους να συνδοιάσουν την πολυτάραχη προσωπική τους ζωή με την επαγγελματική τους σταδιοδρομία.Πολλές είναι οι γυναίκες του κοινού που μπορούν να ταυτιστούν μ αυτή τη ζωη.Σαφώς η σειρά καλύπτει ένα μέρος των γυναικών του κόσμου αλλά η καθεμία μπορεί να βρει κοινά στοιχεία που δεν είναι απαραίτητα ακριβώς ίδια αλλά που ενέχουν τους ίδιους προβληματισμούς.

Ανθρωπολογικά η σειρά εμπεριέχει και την ερμηνευτική ανάλυση όπου το κοινό δίνει από μόνο του μία δική του ερμηνεία για τα πράγματα.Πιο συγκεκριμένα έχει ο καθένας από μας τη δυνατότητα να δώσει τη δική του υποκειμενική άποψη αλλά και να δημιουργήσει τη δική του υποκειμενική πραγματικότητα. Η επιτυχημένη αμερικάνικη σειρά "sex and the city" ερμηνεύεται διαφορετικά από το κοινό ανάλογα με το φύλο,την ηλικία,την εθνικότητα,την κοινωνική τάξη αλλά και τις προτιμήσεις του καθένα.Μια εργαζόμενη ,λευκή γυναίκα γύρω στα 35 η οποία ανήκει στη μεσαία ή και ανώτερη κοινωνική και οικονομική τάξη ταυτίζεται ασφαλώς πιο εύκολα με τις γυναίκες της σειράς .Αντίθετα μια μαύρη ηλικιωμένη γυναίκα από τα Χάρλεμ μπορεί να μη βρίσκει σχεδόν καμία ομοιότητα με κάποια πρωταγωνίστρια ή μπορεί απλώς για παράδειγμα να θυμάται οτι κι αυτή αντιμετώπισε τέτοιου είδους πρόβλήματα με το αντρικό φύλο.
Τέλος ,είναι προφανές οτι σύμφωνα με την ανθρωπολογία στη σειρά εντοπίζεται η συνδοιαστική μέθοδος αφού συνδοιάζει ταυτόχρονα την κειμενική αλλά και την ερμηνευτική ανάλυση.
Προσωπική μου εκτίμηση είναι οτι η σειρά αυτή απευθύνεται σε συγκεκριμένο κοινό αλλά κι οτι εγώ ως νεαρή Ελληνίδα θα μπορούσα να ταυτιστώ με πολλά γεγονότα που λαμβάνουν χώρα σ αυτήν.

1 σχόλιο:

Έλενα Σιδέρη είπε...

Ωραία! Ικανοποιητική δουλειά. Πρόσεξε όμως το εξής όταν λες
'Η σειρά εμπεριέχει και την ερμηνευτική ανάλυση όπου το κοινό δίνει από μόνο του μία δική του ερμηνεία για τα πράγματα.' Η ερμηνευτική ανάλυση είναι μέθοδος που χρησιμοποιείται από τους ανθρωπολόγους όχι από τη σειράοκ?